اصول اولیه و حیاتی در تبلیغات

Spread the love

اصول اولیه و حیاتی در تبلیغات

 

اصول اولیه و حیاتی در تبلیغات

فکر می کنید محصولی فوق العاده دارید؟ متاسفانه کسی در این باره نمی داند و هیچ کس هم

قرار نیست بداند مگر اینکه خودتان برای این محصول تبلیغ نمایید.

تبلیغات، اگر به گونه ای صحیح و اصولی انجام شود، می تواند تغییر شگرفی در فروش محصولتان

ایجاد کند و شما خوب می دانید من چه می گویم: «سود بیشتر و موفقیت بیشتر».

اما مراقب باشید تبلیغات نوشدارو نیست.

در این مقاله خواهید دید که تبلیغات چه کارهایی می تواند برای شما انجام دهد و

چه کارهایی نمی تواند انجام دهد، و همچنین با اصولی آشنا خواهید شد که به کمک آن می توانید

بفهمید چگونه از تبلیغات برای موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.

 

تبلیغات چه کاری برای کسب و کار شما می تواند انجام دهد

 

  • به مشتریان و مشتریان بالقوه شما بگوید که محصول شما چه سودی برای آنها دارد.
  • هویت شما را در ذهن مردم به گونه ای برجسته حک کند.
  • به شهرت شما کمک کند.
  • مشتریان فعلی را ترغیب کند بیشتر از شما خرید کنند.
  • مشتریان جدیدی به سمت شما روانه کند و مشتری هایی را که از دست داده اید با مشتریان جدید جایگزین نماید.
  • به آرامی فروش شما را افزایش دهد تا در نهایت نتیجه بهتری از کسب و کار خود بگیرید.
  • کسب و کار شما را به افراد بیشتری از قبیل مشتریان، سرمایه گذاران و… معرفی کند.

 

کارهایی که تبلیغات نمی تواند انجام دهد

 

  • یک سری مشتری ثابت برای شما خلق کند.
  • فروش شما را به صورت ناگهانی بالا ببرد.
  • مشکلات مالی شما یا کمبود درآمد را حل کند.
  • مشکلاتی مانند خدمات ضعیف و ناکافی را جبران نماید.
  • کالاهایی بدرد نخور و غیر ضروری را به مردم بفروشد.

 

دو خاصیت بزرگ تبلیغات

     

  • کنترل کامل بر آن دارید. برخلاف فرایند های روابط عمومی می توانید دقیقاً مشخص کنید که پیام شما دقیقاً کی، کجا و چگونه ارسال شود، چگونه بیان شود و چه چیزی را بیان کند. می توانید به آسانی مشتریان خود را هدف بگیرید و پیام خود را در ناحیه ای بخصوص که مد نظرتان است ارسال نمایید.
  • می توانید مداومت داشته باشید. نمایش تصویری مناسب از شرکت و ارسال پیامی برای فروش به صورت دایمی باید انجام شود، تا سب آشنایی و اعتماد مشتری گردد. و به مرور هویت شناخته شده شما نهادینه می شود. مشتریان نام تجاری و محصول شما را خیلی زود به یاد می آورند و این کار برای آنها ساده تر خواهد بود، اگر در تبلیغات خود مداومت به خرج دهید.

 

دو مشکل تبلیغات

  • باید برای آن برنامه و طرحی داشته باشید. برای اینکه از هزینه ای که برای تبلیغات انجام می دهید بهترین نتیجه را ببرید باید برنامه درست و حساب شده داشته باشید. به عنوان مثال اگر در روزنامه ها و جراید به صورت بلند مدت سفارش تبلیغ بدهید تخفیف مناسبی نصیب شما خواهد شد تا اینکه به صورت روزانه و هر از چند گاهی تبلیغ کنید و به این ترتیب می توانید در هزینه های تبلیغات خود صرفه جویی کنید.
  • نیاز به زمان و مداومت دارد. تاثیر تبلیغات خود را به مرور و آهسته نشان می دهد و برای اینکه تاثیر مثبتی در کسب و کار شما داشته باشد نیاز به زمان دارد. این غیر ممکن است که همه مخاطبان همه تبلیغات را ببینند. همچنین باید به صورت مداوم به مشتریان بالقوه خود یادآوری کنید که چه سودی می توانید به آنها برسانید. تلاش بلند مدت شما مشتریان را ترغیب می کند تا از شما خرید کنند و همچنین به آنها کمک می کند در بلند مدت شما را به خاطر بیاورند تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم در خرید آنها نقش داشته باشد.

برای تبلیغات آماده باشید

 

به کمک این مراحل می توانید برای برنامه تبلیغاتی خود یک پیش نویس تهیه کنید.

 

اول: طراحی چهارچوب

 

  • هدف از برنامه تبلیغاتی چیست؟ هدف بلند مدت شرکت یا کسب و کار خود را تعریف نمایید، بعد نقشه یا فلوچارتی برای رسیدن به آن ترسیم نمایید. آنگاه بر خط سیر تبلیغات در این نقشه تمرکز کنید و نقش آنرا در بازار یابی خود مشخص نمایید. اهدافی قابل اندازه گیری تعیین کنید تا بتوانید فعالیت های تبلیغاتی خود را ارزیابی کنید. به عنوان مثال آیا می خواهید امسال فروش خود را ۲۰ درصد افزایش دهید؟ می خواهید برای سال آینده ۱۰ درصد به مشتری های موجود خود بیشتر بفروشید؟ برای اینکه پول نقد بیشتری در اختیار داشته باشید کالاهای قدیمی را با تخفیف بفروشید؟
  • برای هزینه در زمینه تبلیغات چه میزان می توانید هزینه کنید؟ به خاطر داشته باشید هر چه برای تبلیغات کنار بگذارید به نظر می رسد باز هم کافی نیست. حتی شرکت های غولی مانند پروکتور اند گمبل و پپسی هم احساس می کنند باید بودجه تبلیغاتی خود را افزایش دهند. با یک جمع و تفریق ساده از درآمد ها و هزینه ها می توانید توان خود را برای سرمایه گذاری روی کسب و کارتان مشخص نمایید. برخی از سازمان ها ۱۰ درصد از سود نا خالص خود را صرف تبلیغات می کنند و برخی هم فقط یک درصد آنرا هزینه می کنند. برای اینکه بدانید چقدر هزینه کنید باید تحقیق کنید و روی آن بسیار کار کنید تا بودجه مناسبی برای تبلیغات مشخص نمایید

 

دوم: جزییات را مشخص نمایید

 

  • مزایا و ویژگیهای محصول شما چیست؟ وقتی که ویژگی های محصول خود را یاداشت می کنید کاتالوگ های کمپانی های خودرو سازی را به خاطر بیاورید که مشخصات خودرو را از قبیل مشخصات و ویژگی های موتور، بدنه و مشخصات تعیین کننده کارایی آنرا ذکر می کنند شما هم برای محصول خود چنین کنید. در مرحله بعد مزایایی را که برای مشتری شما دارند لیست کنید. کالا یا خدمات شما چگونه به آنها کمک می کند؟ به عنوان مثال یک موتور قدرتمند به راننده کمک می کند در هنگام سبقت گرفتن بدون دردسر شتاب بگیرد و به راحتی رانندگی کند.
  • مخاطب شما کیست؟ لیستی از بهترین مشتریان خود تهیه کنید. تا آنجا که می توانید باید دسته بندی دقیق تری داشته باشید، چون این مشخص می کند که چه نوع تبلیغی را انتخاب کنید و چه رسانه ای را برای قرار دادن تبلیغات خود ارجحیت دهید و هزینه تبلیغاتی خود را بیهوده هدر ندهید. یک رستوران احتمالاً بر برزگسالانی که بیرون غذا می خورند و در اطرافش سکونت دارند تمرکز می کند. یک شرکت نرم افزاری یا سخت افزاری احتمالاً بر مدیرانی که ۱۰ تا ۱۰۰ نفر پرسنل دارند تمرکر می کند  و آنها را با تبلیغات خود هدف قرار می دهد. یک شرکت آب معدنی ممکن است ورزشکاران و افرادی را که به سلامتی خود اهمیت می دهند هدف تبلیغات خود قرار دهد. شما چه گروه یا گروه هایی را مشتری خود می دانید و می خواهید در تبلیغات خود آنها را هدف قرار دهید؟
  • رقیب شما کیست؟ بسیار مهم است که رقبای خود و ضعف ها و قوت های آنها را شناسایی کنید. و بدانید که آنها چه چیزی عرضه می کنند که شما نمی کنید و این گونه موارد به شما کمک می کند به مشتری خود بفهمانید که محصول شما از چه نظر خاص است و چه برتری هایی دارد و چرا آنها باید شما را انتخاب نمایند و با شما کار کنند به جای اینکه شرکت یا کس دیگری را انتخاب نمایند. شناختن رقبا همچنین به شما کمک می کند جاهای خالی را در بازار پیدا کنید و آنرا مال خود کنید. می توانید تبلیغات آنها را در رسانه های دنبال کنید، کاتالوگ های آنها را بررسی کنید و به هر روشی که می توانید اطلاعات بیشتری درباره آنها بدست آورید تا بتوانید وضعیت خود را در برابر آنها بررسی کنید و توان خود را برای رقابتی سخت تقویت کنید.

 

سوم: خود را با اطلاعات مسلح نمایید.

 

درباره صنعت، بازار و مخاطبان خود چه می دانید؟ منابع اطلاعاتی زیادی برای این منظور وجود دارند

تا به شما کمک کنند درباره صنعتی که در آن فعال هستید اطلاعات لازم را بدست آورید

درباره بازار کالا و خدماتتان آخرین اطلاعات را داشته باشید و همچنین باید نمودار های خرید

مردم را دنبال کنید برای این منظور نیازی نیست که هزینه زیادی بابت تحقیقات پرداخت کنید.

می توانید از روزنامه های اقتصادی و کتابخانه ها، وب سایت های آمار اقتصادی و اجتماعی کمک بگیرید.

و یکی از بهترین و ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که با مشتریان خود صحبت کنید

و از آنها سوالاتی بپرسید که درباره آنها، رفتار های خریدشان و حتی رسانه های مورد علاقه شان

اطلاعات بدرد بخوری کسب کنید. یک راه دیگر که ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد

این است که یک متخصص بازاریابی را استخدام کنید تا تحقیقات لازم را برای شما انجام دهد

و آمار و اطلاعات به همراه راهکار های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

 

چهارم: یک برنامه کاری تهیه کنید – انتخاب های خود را مشخص نمایید.

 

  • در این مرحله باید وسیله تبلیغاتی خود را که قرار است پیام شما را به مشتری هدفتان ارسال نماید آماده کنید و زمانبندی تبلیغات خود را مشخص نمایید. بیشتر مواقع شناخت مشتری هدف به شما کمک می کند تا رسانه درستی را برای تبلیغات انتخاب نمایید و به این ترتیب پیام خود را به موثرترین شکل ممکن به مخاطب خود ارسال نمایید. هر چه از ابزارهای بیشتری استفاده کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. می توانید با استفاده از تبلیغات اشتراکی بودجه تبلیغی خود را افزایش دهید این کار را معمولاً کارخانه های سازنده انجام می دهند.
  • هنگامی که برنامه تبلیغاتی خود را تهیه می کنید باید حتما از برتری موضوعی آن بخش از رسانه هم استفاده کنید و سعی کنید تبلیغات شما متناسب برنامه یا مطلب آن رسانه باشد. به عنوان مثال روزنامه ها همیشه بخشی برای املاک و مستغلات، مهارت های زندگی، مشاوره های خانوادگی و… دارند باید بخش مرتبط با خود را پیدا کنید و برای تبلیغات در این قسمت ها برنامه ریزی نمایید.

 

از روش های دیگر تبلیغات هم استفاده کنید

 

  • تبلیغات فراتر از تبلیغات رسانه ای است و به شکل های مختلف می توانید کسب و کار خود را تبلیغ نمایید. می توانید هدایای تبلیغاتی بدهید، سررسید و تقویم های تبلیغاتی چاپ کنید، در مترو و تونل ها، خودرو ها و ساختمان ها پیام و نشان تجاری خود را قرار دهید و تبلیغات کنید.
  • حتی می توانید اسپانسر رویدادهای عمومی و خیریه ها شوید، در نمایشگاه های تجاری شرکت کنید، فروش بسته ای ایجاد کنید (چند محصول را به صورت یک بسته یا سبد کالا با تخفیف ویژه ارائه نمایید)، برای خود روزنامه یا هفته نامه ای بسازید و آنرا در بین مشتریان هدف خود توزیع نمایید، سمینار های آموزشی برگزار کنید، عهده دار رقابت های مختلف شوید، برگه های تبلیغاتی چاپ کنید و برای مشتریان بالقوه خود ارسال نمایید، بازاریابی تلفنی انجام دهید، کاتالوگ های تبلیغاتی و آموزشی درباره محصول خود چاپ کنید و همچنین کارهای ابتکاری انجام دهید که به تجربه فهمیده اید بهترین نتیجه را می دهد.
  • گزینه هایی که برای تبلیغات دارید بسیار زیاد است و روش هایی که می توانید پیام تبلیغاتی خود را به مشتری برسانید فقط با قوه تخیل شما و بودجه ای که تعیین کرده اید محدود می شود.

 

فعالیت تبلیغاتی

 

اکنون آماده عمل کردن به برنامه ای هستید که حاصل دانش و اطلاعاتی است که درباره صنعت،

بازار و مخاطبان خود بدست آورده اید و در این برنامه رسانه یا رسانه هایی که قرار است پیام شما

را ارسال نمایند مشخص شده است، می دانید که بزرگترین منافع محصول تان برای مشتری چیست

و اهدافی قابل اندازه گیری بر حسب میزان فروش، درآمد و دیگر معیار ها دارید.

اولین قدم این است که قالبی مشخص کنید که همیشه در تبلیغات بیانگر هویت محصول شما باشد.

قالب تبلیغات شما بیانگر هویت اختصاصی یا ویژگی های و همچنین مزایای منحصر به فرد محصول است.

به عنوان مثال معمولاً قالب تبلیغات وسایل آرایشی ظاهری فریبنده و اغوا کننده دارند. بسیاری

از محصولات خوراکی بر سالم و مقوی بودن تکیه می کنند. فعالیت های تبلیغاتی خودرو بیشتر

بر احساس خاص مالکیت و رانندگی خودرو تاکید می کنند تا کارایی آن.

مهم ترین دلایلی را که مشتری باید خدمات یا کالای شما را بخرد تیتر وار لیست کنید

و از آنها برای فعالیت تبلیغاتی خود استفاده کنید. « هیچ چیز مانند دییر کار نمی کند »

(ماشین آلات کشاورزی جان دییر) این پیام کارایی بالا و سخت جانی را می رساند

و البته با چرخشی به نام جهانی دییر. « ایده ها به عمل تبدیل می شوند»

( ابزار آلات و وسایل بلک اند دکر) این پیام نشانگر کارایی است اما در کنار آنها قابلیت اطمینان بالا

و قوه تخیل را هم به آن اضافه می کند. « راهی که می توان پول را زیرکانه به کار گرفت »

(موسسه سرمایه گذاری بارون) به وضوح نبوغ، هوش و موفقیت را به یکدیگر متصل می کند.

 

مقایسه تبلیغات و روابط عمومی

 

روابط عمومی یکی از ابزار هایی است که در کنار تبلیغات می تواند به پیشرفت یک سازمان کمک کند

و باید کار این دو به صورت واحد و همانگ رهبری شود و پیامی مشترک به مخاطب بدهند نا هماهنگی

در کار این دو می تواند سبب دوباره کاری و هزینه های اضافی و خنثی شدن

فعالیت های تبلیغاتی و ترویجی سازمان شود.

تبلیغات
روابط عمومی
همه زمان یا صفحاتی که برای تبلیغات نیاز دارید باید خریداری شوند وسایل ارتباط جمعی مخاطب را تحت پوشش دارند و لزوماً پرداختی هم انجام نمی شود.
شما پیام را تهیه می کنید. رسانه نفوذ پیام را در جامعه کنترل می کند.
شما زمانبندی را کنترل می کنید. رسانه زمانبندی را کنترل می کند.
اراتباط یک طرفه – استفاده از وسایل ارتباط جمعی اجازه ارتباط دو سویه را نمی دهد و باز خوردی از سمت مخاطب خود ندارید. ارتباطی دو سویه است – شرکت ها همانطور که نقش سخنران را بازی می کنند باید به حرف مشتری های خود هم گوش فرا دهند و با برگذاری جلسه هایی با مشتریان پاسخی مناسب و سریع در اختیار مخاطب قرار می دهد.
اسپانسر پیام شناخته می شود. اسپانسر پیام آشکارا دیده نمی شود.
هدف از بیشتر پیام های تبلیغاتی این است که درباره محصولی اطلاعاتی داده شود، ترغیب به خرید ایجاد شود، یا کالایی یاد آوری شود تا مشتری یرای خرید اقدام کند. هدف روابط عمومی معمولاً بیان حسن نیت است تا شرکت یا سازمان یا محصول را در نزد اذهان عمومی در جایگاه مناسبی قرار دهد. یا وجه ای انسانی از خود به جا بگذارد تا بدین وسیله شهرت و اعتبار برای سازمان کسب کنند.
جامعه ممکن است پیام را به صورت منفی دریافت کند یا تبلیغ را به عنوان اجبار به خرید تلقی کند معمولاً روابط عمومی از نظر قابل قبول بودن در بین مردم در جایگاه بهتری قرار می گیرند و شنیدن پیام به این ترتیب برای آنها طبیعی تر است.
در تهیه یک تصویر خوب بسیار قدرتمند است. می تواند از سازمان تصویری ارائه دهد اما معمولاً از هدف اصلی خود منحرف می شود.
سبک نوشتن آن معمولاً اغوا کننده و بسیار خلاق است، معمولاً لحن محاوره ای دارد حتی ممکن است گاهی از نظر دستور زبان هم اشکلاتی داشته باشد. سبک نگارش معمولاً رسمی است و کمتر حالت محاوره ای دارد.

ترجمه: علی یزدی مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*